H Ελλάδα εισήλθε στον 21ο αιώνα με το
κόμπλεξ του επαρχιωτισμού να αποκτά χαρακτηριστικά ντελίριου· κάπως έτσι η Σώτη Τριανταφύλλου (η πιο cool συγγραφέας της εποχής)
δήλωνε το 1999 πως το αγαπημένο της συγκρότημα ήταν οι CannedHeat, συμπλήρωνε μάλιστα πως δεν την ενδιέφερε καθόλου
η Ελληνική μουσική.
Ήταν
πριν από περίπου δύο χρόνια όταν μια σκέψη γέννησε πανικό μέσα στο μυαλό μου. Όχι,
όχι, καμία σχέση με quarter-lifecrisis· ήταν μια κρίση απείρως σοβαρότερη.
Ορίστε
λοιπόν ο βραχυκυκλωτής:
Ποια μπάντα θα επέλεγες ως εκείνη που σημάδεψε περισσότερο
κάθε δεκαετία της ζωής σου;
Για
τα 10s,
ευκολάκι: TheRamones
Γιατα 20s, a walk in the
park: The Beatles
Για
τααα ... 3 ..0.............s...;; ;
Καιεγένετοhigh fidelity crisis.
Το
γεγονός πως η απάντηση δεν ήρθε αυτόματα στα χείλη μου ήταν ένα πρώτο σοκ. Η
κρίση μετατράπηκε σε υπαρξιακή, της κατηγορίας highfidelitycrisis, αφότου πλέον είχε περάσει μισή ώρα χωρίς να καταφέρω να
δώσω πειστική απάντηση στον εαυτό μου.«Ήταν ποτέ δυνατόν να με βρει τέτοια
συμφορά;» Δεκαετία χωρίς ένα γκρουπ να ανατέμνει την ύπαρξη σου ισούται προφανώς
με μια δεκαετία πεταμένη στο YouTube.
Πίεσα
τον εαυτό μου να δεχτώ έστω και υποκατάστατα. Είχα ιδρώσει. Δεν ένοιωθα.
Δεν αναφέρομαι σε κρίση πανικού· κρίση Παντειακού ήταν.
Καθώς
θα ήταν απίθανο να δεχτώ μια λύση του τύπου RyuichiSakamoto, NickCave & WarrenEllis, AlvaNoto, μουσικές των οποίων ακούω στο ριπίτ εδώ και χρόνια αλλά
το impact
των οποίων δεν ξέφυγε ποτέ από τα όρια της μουσικής απόλαυσης, και καθώς είναι
αλήθεια πως η μουσική που ακούω τα τελευταία χρόνια κωδικοποιείται στην έκφραση
«σύγχρονη μουσική χωρίς στίχους», θεώρησα πιθανό να συμβιβαστώ με μια λύση του
τύπου 30s =
minimal.
Ήταν
ένας έντιμος συμβιβασμός ο οποίος ωστόσο δεν κατάφερε να δώσει οριστική λύση
στο πρόβλημα. Αναγκάστηκα να πορευτώ σε mode “extend & pretend”.
Είναι
προφανές πως η διατύπωση και μόνο του ερωτήματος (ερώτημα το οποίο θα μπορούσε
να είχε θαφτεί κάτω από λογαριασμούς του ΕΝΦΙΑ ή να λιγοψυχούσε υπό το βάρος
της εκλογής του Τραμπ), αν και ήταν ένα σημαντικό πρώτο βήμα, δεν επαρκούσε να
δώσει λύση στη highfidelitycrisis.
Για
να λυθεί το ζήτημα οριστικά και αμετάκλητα θα έπρεπε να βρεθεί μέσω της
μουσικής ένας τρόπος για την έφοδο προς τον ουρανό, όπως συνέβη κάποτε με τους Ramonesκαι τους Beatles.
Οι
Ramonesκωδικοποίησαν και απελευθέρωσαν τις δυνάμεις της
εφηβικής-μετεφηβικής εξέγερσης.
Όσο
για τους Beatles, μέχρι και στον τίτλο του thesis του μεταπτυχιακού μου τους έβαλα.Όταν νόμισα μάλιστα πως είχα ραντεβού με τον ίδιο τον Θεό, μέρος ενός ψυχεδελικού ταξιδιού που έλαβε χώρα σ' ένα πάρκο του Amsterdam, το MySweetLordτου GeorgeHarrisonέπαιζε στο πίσω
μέρος του μυαλού μου. Την ίδια χρονιά όλα αυτά.
Αρκούσε
εν τέλει η ακρόαση του AMoonShapedPool, ένα χρόνο έπειτα από την διατύπωση του αμείλικτου
ερωτήματος, ώστε να θέσει τις βάσεις για την οριστική λύση του γόρδιου δεσμού
της highfidelitycrisis.
Πράγματι,
ήταν μέσω των Radioheadπου κατάφερα να
πετύχω μια καίρια νίκη
έναντι του Εγώ. Τα 30s τους ανήκαν.
Λάβαμε το παρακάτω e-mail, από άγνωστο παραλήπτη, με την παράκληση να δημοσιευτεί αυτούσιο.
Στη μουσική, εν αρχή ήτο ο κλέψας του κλέψαντος.
Όλα ξεκίνησαν όταν εκείνος ο καθόλου κρετίνος άνθρωπος αποφάσισε συνειδητά
να αναπαράγει το κελάηδισμα ενός πουλιού· άλλοι φυσικά ισχυρίζονται πως η πρώτη μελωδία
ξεπήδησε μέσα από την επιθυμία ενός αλλοπαρμένου να σκαρφαλώσει στον ουρανό
ώστε να συναντήσει το Θεό. Συγγνώμη, το γονίδιο της ευτυχίας θέλαμε να γράψουμε.
Ο κλέψας του κλέψαντος στη μουσική, γι’ αυτό και το ροκ συγκρότημα της
Λάρισας, του Γκέτεμποργκ και του Σινσινάτι στα ξεκινήματα τους θα ξεπατικώσουν ένα
τραγούδι κάποιας μεγάλης ροκ Αμερικάνικης μπάντας. Όταν οι Radioheadέκλεψαν από τους TheHollies ήταν ακόμη ένα συγκρότημα ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλα
Βρετανικά συγκροτήματα, μια ακόμη παρέα Βρετανών προς αναζήτηση της επιτυχίας στα
charts. Τη
στιγμή που το ‘Creep’ έγινε hitκατέφθασαν
οι Holliesζητώντας υλικό μερίδιο από την
υλική επιτυχία του τραγουδιού, μουσική δημιουργία που τόσο θύμιζε τη δική τους, κοντά είκοσι
χρόνια πριν. Όπως και έγινε, 50%-50% από τα δικαιώματα του‘Creep’ και ο καθένας πήρε
το δρόμο του.
Με δυο λόγια, είναι ακριβώς τη στιγμή που ένα τραγούδι εισέρχεται στο πεδίο
της οικονομίας και εισβάλλει στη δημόσια σφαίρα που η όποια συζήτηση περί copyrightαποκτά νόημα. Όταν το ‘Creep’ άρχισε να γεννάει εκατομμύρια εμφανίστηκαν στο
προσκήνιο οι Holliesόπως,
αντίστροφα, οι GangofFourδεν τηλεφώνησαν ποτέ στις Τρύπες για το ξεπατίκωμα του ‘’DamagedGoods’’ μιας και η Ελληνική
αγορά ήταν παντελώς ασήμαντη για εκείνους.
Όλα αυτά ουδεμία σχέση έχουν με τη LanaDelRey. Η Lana δεν τραγουδάει τραγούδια που μοιάζουν με του FrankSinatra στο γάμο κάποιας
φίλης της στο Άϊνταχο αναζητώντας παράλληλα
δισκογραφική στέγη· είναι μία διεθνής ποπ σταρ, υπάλληλος
μιας κολοσσιαίας παγκόσμιας βιομηχανίας (entertainmentindustry)· τη στιγμή που
το team που
μανατζάρει την LanaDelReyαποφασίζει να κατακλέψει ένα πασίγνωστο τραγούδι ώστε να παράξουν ένα ακόμη,
δυνητικά πασίγνωστο, pophitβρίσκονται εντός της καρδιάς του κτήνους της Αγοράς (κτήνος που θρέφεται με
δολλάρια).
Η υποτιθέμενη μήνυση των Radioheadεναντίον της LanadelReyήταν μάλλον fakenews, σύμφωνα τουλάχιστον με όλες τις ενδείξεις, έπειτα
από την επίσημη διάψευση από πλευράς της εταιρίας των Radiohead και την επακόλουθη σιωπή από πλευράς εκείνων που
διαχείριζονται το brandnameLanadelRey.
Κληθήκαμε να πιστέψουμε - εν μέσω της φρενίτιδας της διασποράς των fakesnews - πως θα ήταν μια μήνυση
άδικη και ανέντιμη μιας και οι ίδιοι οι Βρετανοί είχαν λερωμένη τη φωλιά τους
(πράγμα αναληθές όπως αναφέραμε πιο πάνω).
Η
αντιπαράθεση μάλιστα εικονοποιήθηκε με πανουργία στο πρόσωπο ενός δυσκοίλιου και
δύσθυμου μεσήλικα με λιπαρά μαλλιά όπως ο ThomYorkeκαι μιας Πριγκίπισσας της popμε προίκα από τους Θεούς ένα πρόσωπο καθρέπτη της νεανικής αθωότητας,
πρόσωπο ικανό να διεγείρει τα συναισθήματα ακόμα και του πιο σκληρού καριόλη
(μιλάμε εκ πείρας).
Fakenewsμε διττό στόχο:
α) τopromotionτου τραγουδιού της LanadelRey
β) το τσαλάκωμα των Radiohead οι οποίοι δεν φτάνει που το 2007 κυκλοφόρησαν ένα
δίσκο απευθείας στο internetμε
ελεύθερη συνεισφορά, στεναχώρησαν πρόσφατα κιόλας και τον JohnWaters. (Διαβάστε το και
με αντίστροφη σειρά αν το επιθυμείτε.)
ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΣΤΕ
ΤΟ ΔΗΛΗΤΗΡΙΟ
ΤΩΝ
FAKE NEWS
ΖΟΥΜΕ
ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ
ΟΛΟΚΛΗΡΗ
ΚΑΘΕ ΜΕΣΑ
ΣΤΑ SOCIAL MEDIA
ΝΑΤΗ Η ΕΠΟΧΗ
ΤΩΝ
ΔΑΚΟΚΟΚΤΟΝΩΝ
ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΤΗ LANA DEL REY!
ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΞΥΡΙΣΜΕΝΑ ΜΟΥΤΡΑ ΤΟΥ THOM YORKE
ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΘΗΚΕ Ο THOM ΣΤΟ 'THERE THERE'