29.4.09

Γιάννης Οικονομίδης: Το ελληνικό σινεμά δεν «αγγίζει» τίποτα.


Τη Πέμπτη 12 Ιουνίου, τελευταία βραδιά για τις «Μέρες Κινηματογράφου», ο σκηνοθέτης Γιάννης Οικονομίδης ήταν το πρόσωπο της βραδιάς. Το Master Class του δημιουργού των "Σπιρτόκουτο" και "Η Ψυχή στο Στόμα" είχε τίτλο «Ο κινηματογράφος μπορεί να ζωντανέψει το όνειρο».

Ο Οικονομίδης έσπευσε να ξεκαθαρίσει τη θέση του εξαρχής: "Το πρόβλημα του ελληνικού κινηματογράφου δεν είναι οι παραγωγοί, αλλά τα σενάρια. Δε δαγκώνουν οι παραγωγοί, στην πραγματικότητα κάνουν «κρα» για σενάρια, απλά η «πίστα» είναι μέτρια." Κατόπιν, ανέφερε, " Το σενάριο είναι το βασικό σε μια ταινία. Στην Ελλάδα όλοι ενδιαφέρονται για την πλανοθεσία. Η δραματουργία όμως, κατά την άποψη μου, είναι το πρώτιστο σε μια ταινία."

Ύστερα, μιλώντας για το σινεμά σήμερα δήλωσε πως, "Πριν από 15 με 20 χρόνια ήταν πολύ πιο δύσκολο να γυρίσεις μια ταινία. Με τη ψηφιακή τεχνολογία πλέον, μπορείς άνετα με επιμονή και λίγη τύχη, να δημιουργήσεις." Μιλώντας για το Ελληνικό σινεμά γενικότερα, ο Οικονομίδης ήταν λάβρος: "Ο Ελληνικός κινηματογράφος είναι μια «μεταφορά». Ποτέ δεν «αγγίζει», παρά μόνο θυμίζει κάτι."

Καυστικός και ρεαλιστής, ο Οικονομίδης έχει εν μέρει δίκιο. Πράγματι, το ελληνικό σινεμά μοιάζει να μην αφουγκράζεται την πραγματικότητα. Σκηνοθέτες όπως ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, ο Νίκος Γραμματικός και ο Γιάννης Οικονομίδης τολμούν και καταγράφουν την παθογένεια της (σημερινής) κοινωνίας . Στο σύνολο του ωστόσο, το Ελληνικό σινεμά ξεχνά (;) να ασχοληθεί με το τι συμβαίνει σήμερα: να ‘ναι καλά η μαύρη επταετία της χούντας.

Όσον αφορά όμως την προτίμηση του υπέρ του story και έναντι της φόρμας, υπάρχει ισχυρός αντίλογος. Ο Peter Greenaway έχει δηλώσει – ορθότατα – πως το σινεμά σήμερα δεν είναι τίποτε άλλο παρά εικονοποίηση μυθιστορημάτων. Με άλλα λόγια, μπορεί στην ελληνική πραγματικότητα η θέση του Οικονομίδη να έχει ισχύ, αν εξετάσουμε γενικότερα το θέμα όμως, η θέση αυτή αποδυναμώνεται. Στο σύγχρονο σινεμά αυτό που παρατηρείται είναι η έλλειψη από εικονοκλάστες δημιουργούς που με όχημα τη βάση, τον κορμό της 7ης τέχνης – την εικόνα δηλαδή – πλάθουν και αφηγούνται την ιστορία της ταινίας. Δημιουργούς που προτιμούν να αφαιρούν παρά να προσθέτουν, να υπαινίσσονται παρά να κραυγάζουν.

Στο κλείσιμο της βραδιάς ο Οικονομίδης έδωσε μια συμβουλή προς τους σπουδαστές: "Διαβάστε μυθιστορήματα, νουβέλες, διηγήματα∙ αυτός είναι ο μόνος τρόπος να μάθετε τι είναι αφήγηση, πλοκή και πως δημιουργούνται οι χαρακτήρες..."

No comments:

Post a Comment